Hana Vacková: V hodnocení maturitních slohových prací se vrací „rychlá smrt“

Pedagožka Hana Vacková (Zelení) píše o problémech maturity a o tom, proč jsou špatná centrální hodnocení maturitních slohových prací.

Maturita je předražený pandur – to byla slova časopisu Ekonom v roce 2010, když státní maturita začínala. Také tehdejší ředitel Pavel Zelený tvrdil, že je velké nebezpečí do budoucnosti, že se maturita zdeformuje na pouhý nácvik dovedností, které lze prověřit testy. A dále časopis Ekonom tvrdil, že česká maturita spíše než Mercedes připomíná obrněný transportér. Státní maturita stojí stát 140 miliónů ročně, ve skutečnosti mnohem víc, protože se k ní přidává práce ředitelů a učitelů středních škol, kteří zajišťují maturitní zkoušky. A tak se k milionům ztrát z fondů EU přidává i tento hodně nepodařený projekt.

Jsme o sedm let dále a nic moc se nezměnilo, jen se vracíme do starých, vyjetých kolejí.  Někteří učitelé českého jazyka měli výhrady k centrálnímu hodnocení – a ono se právě vrací. Vrací se i „rychlá smrt“. To znamená, že student dostane automaticky pětku, pokud se odchýlí od tématu nebo nedodrží slohový útvar.

A tak místo úvahových témat na aktuální téma trénujeme prefabrikáty a instantní slohové práce, které musí dodržet počet slov, odstavcování a hlavně se nesmí odchýlit od tématu zadání. Když například student píše motivační dopis na místo instruktora na hory, nesmí v dané slohové práci být studentem vysoké školy, protože by psal nepravdivě.

Do didaktického testu se vrátila literatura, což je velkým problémem, zvláště pro střední odborné a učňovské školy, profilová zkouška má opět na mnoha školách unifikovaný ráz a snižují se počty nabízených knih do povinného seznamu četby.

Domnívám se, že studenti potřebují stabilitu a předvídatelnost zkoušky, a přesto se rok od roku mění podmínky a nové pohledy nových ministrů situaci jenom komplikují. Porovnávat výsledky meziročně nejde, protože testy nejsou stejně obtížné. Každoročně stoupá počet studentů, kteří jsou neúspěšní a zároveň v nich roste pocit nespravedlnosti a křivdy…

Budeme opravdu letos zase o něco neúspěšnější než loni? Chceme opravdu, aby maturita byla zkouškou osudovou a studenti do dospělosti vstupovali s pocitem trpkosti?

Vám, milí studenti, kterých se letošní zkouška týká, přeji, abyste dobře vybrali, aby Vás nepostihla „rychlá smrt“ a abyste prošli zkouškou dospělosti bez trpkosti.

A pokud by nastala nějaká komplikace, nedejte se. Maturita je přímou odpovědností ministra školství a vedení ministerstva.

 

Hana Vacková, učitelka Gymnázia Hejčín v Olomouci a spolupředsedkyně Zelených v Olomouckém kraji